Hurra Hurra Hurra!!

Grattis älskling! Hoppas du får en trevlig kväll me tjejerna.

Middag förra veckan

Våra amerikanska vänner runt stekplattan.

Shanghai World Financial Center

Världens tredje högsta byggnad med en bar på ca 474 meter upp i luften...100 spänn för en liten folköl : )

Fredag

Fredag eftermiddag och vi ska snart åka iväg till Shanghai Shooting Club. Man betalar 10.- för varje kula, så får man välja bland pistoler och olika gevär. Blir perfekt uppladdning inför vår inflyttningsfest ikväll : )

Vann över Anton sist i pistol skytte.

Gytt Melle! : )

1 mål och 1 assist i 6-1 vinsten mot Pettans gäng : ) KUL!!

Lärarna först, studenterna sist!

Det går en "shuttle bus" mellan skolorna som är skön att åka med, OM man får plats!
Första gången vi åkte med bussen så köpte vi biljett av en tant vid stationen och sen när vi skulle hoppa på bussen så började hon vifta och skrika efter oss. Vi hade gått på bussen FÖRE lärarna!! : )
Lärarna står i en kö (längst bort i bild) och studenterna (i förgrunden) i en annan. Först är det lärarna som går på och blir det platser över slussas vi studenter på. Fått stå med byxorna nere ett par gånger. Byter till t-banan nu, där får man iaf plats till 100% : )

Vårt Hus

Längst upp till höger bor vi.

Måndag igen

Då var det måndag igen och dax för lektion...bara att ge sig in i strömmen och flyta me!

Händelserik eftermiddag

De andra besökte Expo så jag tog en sväng på stan för att köpa cykel. De var dyra. 650.- för en damcykel...och Han va benhård med priset...de brukar skrika när man går därifrån men inte denne...Han va iskall! När jag hade hämtat mer pengar och skulle köpa hojjen hade han stängt sin lilla butik.

Hittade ett riktigt fint bageri med baguetter och pizza mackor..YES!!!!!
När jag va på väg hem passerade jag ett slitet hus med kolsvart rök som bolmade ut genom ett fönster på taket. Kineserna brydde sig inte ett smack! (inte jag heller iofs) Sen fylldes hela kvarteret med rök och då jäklar blev det fart på dem! 40 kineser stod och peka upp mot helt fel hus och alla fick panik....sen var jag tvungen att lämna för det kändes inte alls nyttigt att stå där. Efter 5-10 min kom typ 20 brandmän med poliser och ambulans. Brandmännen va roliga, förstora kläder och stövlar...de var skitsmå : )
Det blir lugnt för mig ikväll, lektion imon sönd. (tar igen för missad lektion pga ledighet. Så gör dom alltid. Buhuu!)
Ha det!

Utsikt från lägenheten

De höga byggnaderna där borta är Finans distriktet, Pudong. Shopping området ligger 10 min promenad väster ut.
Vi bor på 29.e våningen av 31.

Mitt rum

Stor och go säng...med digital tv : )
Bakom glasdörren är toa/dusch.
Duschar gör man utan drapperi el liknande...rätt upp och ner. Lite speciellt...

Vår nya 4.a på Renmin Rd.

Vardagsrummet
Köksbord med köket i bakgrunden.

Skolsal

International Finance börjar här om 30 min. Kineserna går dit i tid så de hinner sova en stund innan : )
Sist skällde läraren ut kineserna för att de inte ställde frågor och bara kom dit för att sova, de trodde jag inte om de flitiga kineserna.
Hårda trästolar...inte som fotöljerna i jönköpings salar.

MinHang Campus

En av många skolbyggnader som vi har föreläsningar i. Ganska slitet...

MinHang Dorm

Detta är bilder på vårt rum när vi delade på MinHang Campus.

Flyttat!

Äntligen har vi hittat en lght mitt i smeten. Innan jag åkte ville jag bo med en engelskspråkig men fick inte ihop det. Bor nu med Anton som jag delade rummet med på campus och en kille till som pluggar i Jkpg.

Det är en stor lägenhet där jag bor i eget rum med egen toa/dusch och Tv. Fantastisk utsikt över stan!
Kommer upp bilder senare...

Stackarna e fastbundna

Alla dessa delikatesser träffade jag på en liten liten bit ifrån main street.

5 pers blir mätt på denna...

Fotad bakifrån...enormt stor sak!

...min favvo

Såg när en dam slaktade en sån här jätte padda.

STOORA grejer!

Jämför sniglarna och krabborna med damens ben uppe till vänster : )

Grattis kompis!

Melle har gjort sitt första mål i Ryssland...skitkul! : D

Gick vilse idag

I fredags efter Financial Management lektionen åkte vi in till området Jing An i centrum och käkade på en Japansk restaurang. KANON! Man satt i en halvmåne runt en stek platta och beställde in färska råvaror som "vår" kock sen stekte och portionerade ut. Nötkött, fisk, skaldjur, pasta, banan, grönsaker, mm. Ät och drick så mycket du vill för 150.- David, Christina och Anna, BOKAT!

En kille från JIBS studerar på ett annat universitet här och han hade med sig 5 jänkare. Jätte trevliga! De var som tagna ur en amerikansk college rulle. Den feta roliga killen, blondinen, hackkycklingen och den smarta/nörden.
Efter käket så åkte vi på fest hemma hos en fransman och en canadick. Sen vidare till ett uteställe som va riktigt fint.
...jo just d...jag gick vilse idag. Skulle bara ut och köpa en banan. Till sist kom jag till en motorväg som gick ovan mark där ett gäng kineser stod under och tog skydd mot regnet. Så jag frågade en polis där om vägen, eller fråga va väl att ta i, visade en bild på dorm byggnaden skrivet på kinesiska. Iaf, banan köpet tog 1.20h. Det är stort här! Kunde skrikit på en taxi med tanke på att det kostar 10.- men ville röra på mig lite.
Imon ska jag till stan och köpa en kamera så jag kan fota och lägga upp mer bilder, lovat Anna. Mitt första bild tema blir djur som är på väg att tillagas, sorry vegetarianer. (såg världens största padda igår som en dam stod och rensade)
Ha de!

Svenskt Hotell

Nu börjar magsjukan slå till i vårt Dorm

Skitsjukan och Spysjukan har drabbat ett par i korridoren...får se när det når vårt rum.

Ska in till stan imon och se om jag kan få tag på en vinterjacka till Anna. Sist jag va på Fake Marknaden ropade dom Fjällräven efter oss.

The Bund

Noodles with Mixed Seafood

Börjar vänja sig vid den starka maten...den här middagen var dock inte så farlig.
Börjar vänja mig vid den starka maten...den här middagen var dock inte så stark.

Kines massage

Provade på massage idag. Det började bra med lite klassisk knådning...men sen ställde hon sig på mig å började trampa medan hon höll sig i taket...efter det kom slag med öppen handflata, armbågar i nacken, nöp mig i rygg fläsket och drog i ben och armar.

Testar fotmassage/bad till veckan.

Världen e liten!

...träffade en Jönköpings tjej i Shanghai...skrämmande!

Hon hade en massa att berätta, skitkul! Anton kanske löser ett rum i lght:en där hon bor för hon e på väg hem. Jag siktar in mig på ett annat område.
Åkte taxi hem från stan inatt...taxi = 120.- Vs. Metro = 16.- men man tjänar 15 min : )
Vi träffade en fransman när vi var ute och gick och han visade vägen till en Jazz Club! Skitkul!
Dax att slockna nu...

1:a dagen i Shanghai

MagLev (t-bana) från Pudong International Airport till city centre i 302km/h, smidigt!

...men sen skulle vi ut till MinHang campus...1h från stan och byte, blev lite besviken. Regeln är att man bor och betalar för en hel termin, men vi fick ett Green Card! Planen är att Myggan och jag bor i samma rum på campus ett par dar tills vi hittat en go lght i stan. Vi är på jakt efter Kines-Amerikaner : )
Dubbelrummet e kasst!
Fick börja med att handla, Mr. Muscle, trasor, badrumsmatta och soppåsar. Sen städade vi rummet.
...nu ska vi ner till city för första gången ovan mark...taxi 5 min, sen tunnelbana 50 min...kostar 12.-
Hörs!
Jo, ätit första kines lunchen...han kunde ingen engelska så vi pekade på ett sånt här tecken (#_;) typ...fick ris och biff, ägg vita, tomat och nån grönsak å Pepsi...STARKT! : ) ...23 spänn. Dyrt!